Monday, January 24, 2011

Sampai juga ke Langkawi

3 hari 2 malam trip ke langkawi pada cuti thaipusam..sangat excited sbb dapat gak berjalan sebelum baby kua daripada perut..masa jalan2 ni aku dah 32 minggu=8 bulan tp gagahkan diri utk berjalan tu..Mr. N pun geleng kepala..

Hari Pertama ( 20/Jan/2011)

• Memandangkan aku yg dah 8 bulan ni, kami naik kete daripada KL..bertolak dari umah pkl 6.30 pagi sampai kat kuala perlis pukul 11.30 pagi..berenti sekali je kat sg perak r&R utk ke toilet..
  • Lunch ngan kak l**g n t**pah di Laksa Kak Su..Fames katanye..sedap laksa tu n kuah die pun pekat..tu yg derang kata keistimewaan laksa kuala perlis.
  • Parking kete kat jeti kuala perlis..parking berbumbung RM30 utk 3 ari..kalo takde bumbung, RM24
  • Feri pkl 1.00, perjalanan dlm 1jam sampai ke Jeti Kuah..sorang RM18.....
  • Sewa kete Mazda 3 utk RM180 sepanjang tempoh tu..ni dah habis tawar la sbb public holiday kan so depa taknak la kurang lagi..aku taknak naik kete viva wpun murah sbb takut sakit pinggang....
  • Check in ke Delta Motel dekat pantai cenang..Motel ni mmg kat tepi underwater world..Sebab last minute program, aku tpon seme dah fully booked..Delta ni pun derang wat special arrangement tuk kitorang..2 days for RM240..Bilik ok je cuma katil queen tu terasa kecik sbb umah sendiri tdo pakai king-sized bed..hehheh
  • Kua-kua bilik, terus ke pantai yg tak sampai 100 meter pun..hahhahha..
  • Makan kat Restoran Aliaa..lokasi pintu masuk agak tersorok tp sbb masa dtg tahun 2009 tu pernah makan situ, cari la juga..Jus buah gelas besar RM3.00 sgt puas ati..makan seafood(siakap,kerang etc )utk dorang total RM40..kat puncak alam pun RM50 tau..
  • dah kepenatan, so tdo je...

• Hari Kedua (21/Jan/2011)

• pegi Island Hoping..RM25 sorang..amik kat travel agent depan AB Motel..kena pandai cari sbb ade yg amik RM30-35..
    • pkl 9 pagi patutnye bertolak tp last2 pkl 10 baru pegi..bot takleh kua dari pulau dayang bunting sbb air cetek..
    • ikut dongeng, kalo sape nak mengandung tu bole la minum air tasik dayang bunting ni tp aku yg dah mengandung ni takyah la ngada2..betul ke tak tu, tak dapat dipastikan kesahihannye..
    • sejam kat pulau ni..bole mandi2 n naik solar paddle car..
    • dari jeti ke tasik tu dalam 15minit berjalan n penuh ngan monyet..aku beli roti ngan air sbb takut lapar..tgh masukkan roti kat dalam beg nak sorok dari monyet tu, ade sekor ni die rampas beg belakang aku pastu amik roti tu..terjerit2 la aku kat situ..geram tul..
    • abih mandi, pakcik bot bawak gi tgk eagle feeding..mmg ade banyak tp pakcik tu takde pun prepare makanan..org travel tu kata nanti pakcik tu yg bagi helang makan..
    • last station ke pulau beras basah..mcm mane dapat nama tu idak la ku tahu..kat sini pun aktiviti mandi2..cantik n jernih air nye..leh nampak ikan berenang2 dari area jeti lagi..
    • Mr. N mandi la kat pulau ni ngan tasik dayang bunting..aku jadi penonton je..tahan rase nak mandi tu..
    • petang tu kitorang gi langkawi cabel car..sgt best n dgn perut buyut ni aku daki anak tangga dalam 300 meter ke hanging bridge..subhanallah..
    • satu rahsia terbongkar, Mr. N gayat tempat tinggi rupanye tp sebab isterinye nak pegi, dilayan la juga..
    • lepas tu jalan satu langkawi..ke pantai pasir hitam n telaga hangat..sedap je kaki berendam dalam air panas..kaki pun dah letih kan..
    • aktiviti terakhir, shopping kat kuah..pegi Haji Ismail Group tuk beli set pinggan mangkuk n coklat2 a.k.a gula2 dlm bahsa kelate..dapat gak beli bekas kaca segiempat tepat utk wat lasgana ataupun tiramisu..cuma brand pyrex takde lak saiz yg aku nak..so beli brand ala2 pyrex buatan brazil..ok la daripada takde kan..
    • sudah kepenatan seharian, tdo je la...

Hari Ketiga ( 22/Jan/2011)

• Bangun pagi terus gi jalan2 kat pantai cenang..jauh gak berjalan tp sbb lalu kat pantai, idak la terasa sangat..pastu terjun mandi laut..yea..tercapai hasrat nak mandi laut..seronoknye..
    • Lepas breakfast kami pegi Makam mahsuri
    • Balik hotel n check out pkl 12pm..pastu masuk underwater world..walaupun tak segah aquarium kat Jopun tu tp aku rase Msia boleh berbangga ngan usaha Dr. M ni..Mr. N teruja la tgk penguin..
    • Beli barang2 sikit kat pantai cenang n gerak ke jeti kuah..
    • Amik gambar kat dataran helang n depan pentas LTDL 2011..sib baik upacara kat situ dah selesai pagi nye..jadi, idak la ramai org..yg pelik tu, takde la terasa sangat mcm nak ade LTDL..ke sebab org dah lali yea???
    • Kejar feri pkl 3pm..beli tiket 5 minit sebelum feri berlepas..aku takde la berlari sbb tak larat..alhamdulillah sempat naik...
    • pkl 4 sampai jeti kuala perlis..amik kete n kami gi cari makan dulu..
    • balik kali ni amik highway dari UUM (S) entrance..masa dtg tu kami turun kat Alor Setar (S)..punye banyak traffic light nak sampai ke jeti..mmg merentas Perlis dgn jalan besar, xde kete, sawah padi kiri kanan jalan..laju je meluncur..
    • pkl 630 berenti kat gurun R&R..solat etc terus gerak balik ke Puncak Alam..
    • jalan sgt clear n alhamdulillah pkl 1030mlm kami sampai balik ke umah..