Wednesday, July 20, 2011

Selamatkan EBM semasa Blackout

Wednesday, July 20, 2011
Semalam saya tak senang duduk di pejabat mengenangkan kata-kata pengasuh anak saya yang kawasan perumahan akan terputus bekalan elektrik daripada pukul 10pg-6ptg. Bukan saya risau anak saya panas dekat rumah pengasuh tapi susah hati ingatkan EBM (Expressed Breast Milk) dalam peti ais tu..Tak pernah audit tapi penuh la dua tray kat bahagian beku tu..Mungkin dalam 200 oz ada..

Dalam hati saya cakap ni mesti dugaan Allah sebab saya bersungut hari sebelumnya tak tahu nak letka susu amni kat mana. Peti ais tak muat dah..

Cepat-cepat saya message Mr. N untuk uruskan EBM tu..Kalau Mr. N sibuk untuk buat, memang saya dah bercadang untuk ambil emergency leave (EL) untuk balik umah selamatkan susu AMni..Kenapa saya beriya sangat?? Memang la, harta bernilai AMni-chan dan mengenangkan puasa yang bakal menjelma nanti..Stok EBM adalah satu keperluan untuk masa-masa kecemasan..

Saya lega bila Mr. N cakap dia akan uruskan.TAPI, pukul 3 dapat message kata baru je selesai..Eh, kalau pukul 10-3 dah 5 jam..Rupa-rupanya, elektrik terputus sekitar pukul 12 tengah hari dan sehingga pukul 3 petang memang peti ais tertutup rapat tidak dibuka. Mr. N cakap masa pindahkan masuk icebox tu semua susu masih keras. Saya masih risau kerana ada 3 jam lagi sebelum elektrik ada semula.

Balik rumah, saya lihat ada 2 icebox ( Banyak juga susu Amni sampai 2 bekas ni).Saya mulakan operasi mencari susu cair dalam pukul 8 malam..5jam selepas susu dimasukkan ke dalam icebox..

Alhamdulillah, EBM Amni selamat dengan jayanya dan tidak ada satu pun yang cair..

Berdasarkan pengalaman semalam, saya boleh simpulkan :
  1. EBM beku boleh bertahan dalam 3-4 jam selepas blackout jika peti sejuk tidak dibuka.
  2. Jika cara penyimpanan di dalam icebox dilakukan secara rapi dan betul, EBM boleh bertahan hampir 5-8jam. Masa saya keluarkan tu, ais pun tak cair lagi.
  3. Beringat tentang perkara-perkara diluar jangkaan seperti blackout dan pastikan persediaan kelengkapan sentiasa ada di rumah.

Saya kongsikan cara-cara kendalian EBM untuk dimasukkan ke dalam icebox..Boleh guna cara ini semasa pindahkan EBM daripada kampung ke rumah terutama untuk ibu-ibu yang berpantang di kampung. Ibu-ibu yang sentiasa outstation pun boleh lakukan perkara yang sama.

Perkakas yang perlu : Cooler box (Icebox), Ais ketul yang banyak, Garam, Tuala, Pelekat (Seal).

Letakkan EBM dalam plastik untuk memudahkan pemindahan semula EBM selepas elektrik ada. Saya memang bungkus EBM ikut minggu.

Langkah-langkah:1. Taburkan ais ketul sebagai lapisan bawah dan taburkan garam

2. Susun EBM yang siap dibungkus dalam plastik di atas lapisan ais tadi.
3.Letakkan ais ketul di atas EBM tadi menutupi ruang-ruang kosong dan taburkan garam

4. Letakkan tuala untuk menutupi ais tadi. Tujuan untuk elak ais cair.

5. Ulang perkara yang sama jika EBM banyak. Tutup ice box. Boleh seal jika perlu. Mr, N letak botol mineral besar berisi air tu sebagai pemberat

Taraaa...Ni la EBM amni yang berjaya diselamatkan...






3 comments

Thursday, July 7, 2011

Uri dan kelahiran bagai isi dengan kuku

Thursday, July 7, 2011
Saya dah buntu nak tulih apa untuk cabaran 1 –MSK Ipad ni..Tahu perlu jadi kreatif tapi otak masih tak dapat berfungsi dan akhirnya saya putuskan untuk tulis mengenai kelahiran yang biasa akan terlintas di fikiran kita bila sebut “kelahiran”

Antara perkara yang sinonim dengan kelahiran ini adalah “Tanam Uri”..Untuk orang melayu perkara ini memang diambil berat kerana uri merupakan teman bagi si bayi sepanjang tempoh kehamilan dan cara kendalian uri itu dikatakan akan mempengaruhi proses tumbesaran bayi. Semasa saya berpantang hari itu pun antara soalan yang glamer adalah “ Uri tanam di mana?”, “Macam mana ditanam?”

Sebenarnya di dalam Islam tidak dinyatakan secara jelas bagaimana cara pengurusan uri yang sebetulnya. Oleh itu, kebanyakan negeri mempunyai cara yang berlainan..Antara adat atau budaya la jadinya.

Saya ada terbaca sebaik-baiknya uri diuruskan si suami kerana uri keluar daripada alat sulit isteri dan menjadi tanggungjawab suami untuk menjaga kehormatan isteri. Tapi pastikan suami tu tahan dengan bau darah yea sebab saya sendiri hampir loya masa ibu mertua saya membasuh uri Amni-chan.

Uri Amni-chan dibasuh oleh ibu mertua saya mengikut cara orang Kelantan. Uri dibasuh bersih-bersih dengan asam jawa untuk menghilangkan bau hanyir dan dibalut dengan kain putih sebelum ditanam. Pastikan lubang dikorek dalam untuk mengelakkan binatang buas yang berminat dengan bau darah daripada uri ini. Jika di belah Johor, uri akan diisi di dalam bekas tempayan tanah selepas dibalut dengan kain putih. Pada pendapat saya, itu semua adalah usaha untuk mengelakkan uri dikorek oleh binatang.

3 comments

Tuesday, July 5, 2011

Saya, Amni-chan dan Nursing Cover

Tuesday, July 5, 2011
Ahad lepas pertama kali bawa Amni-chan jalan-jalan dekat Mid Valley dengan cik nana dan nekcu..Mata Amni-chan melilau sana sini..Memang perasan yang Amni kalau dekat public area dia suka tengok sekeliling..Almaklum budak kecik ni kan dalam proses belajar. Jadinya minum susu pun mata tengok ke lain..Ralat tengok orang ramai..

Bila Amni-chan sudah penat tengok sana sini, mula la mencari makanannya iaitu susu la..Senang je dengan Amni-chan, selak baju pastu suakan nenen akan minum la Amni dengan senang hati..Tak payah susah-susah nak bancuh susu pastu bawa ari panas kan.

Saya memang dah beli satu nursing cover ni daripada  Little Precious Garden dan sangat sukakannya..Ke mana-mana pergi pun mesti bawa..Ni la yang tolong tutup cik B masa saya drive sambil mengepam. Pastu bila nyusukan amni kat kawasan awam..Ari sabtu pegi wedding Imran pun, orang dok sibuk tengok orang bersanding..Amni lak dok sibuk nenen di sebalik nursing cover.

Semasa outing ke mid valley tu memang bersyukur sangat nursing cover ni ada. Nursing room dah penuh (ada 2 bilik je) dan Amni-chan dah mula meragam sebab tak dapat susu. Habis dihisapnya tangan tu. Disebabkan lama sangat menunggu, saya duduk je dekat bench all the way to the toilet, pakai nursing cover dan susukan Amni-chan. Tak kisah la orang mampak ke ape ke sebab yang penting Amni-chan dapat menyusu. Perasan tak ade sorang auntie kat sebelah saya tu. Dia sangat kagum dengan nursing cover dan cakap orang yang cipta nursing cover ni sangat genius. Memudahkan untuk nursing in public dan siap ade peekaboo window untuk tengok baby dekat dalam.

1 comments
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...