Wednesday, July 20, 2011

Selamatkan EBM semasa Blackout

Wednesday, July 20, 2011
Semalam saya tak senang duduk di pejabat mengenangkan kata-kata pengasuh anak saya yang kawasan perumahan akan terputus bekalan elektrik daripada pukul 10pg-6ptg. Bukan saya risau anak saya panas dekat rumah pengasuh tapi susah hati ingatkan EBM (Expressed Breast Milk) dalam peti ais tu..Tak pernah audit tapi penuh la dua tray kat bahagian beku tu..Mungkin dalam 200 oz ada..

Dalam hati saya cakap ni mesti dugaan Allah sebab saya bersungut hari sebelumnya tak tahu nak letka susu amni kat mana. Peti ais tak muat dah..

Cepat-cepat saya message Mr. N untuk uruskan EBM tu..Kalau Mr. N sibuk untuk buat, memang saya dah bercadang untuk ambil emergency leave (EL) untuk balik umah selamatkan susu AMni..Kenapa saya beriya sangat?? Memang la, harta bernilai AMni-chan dan mengenangkan puasa yang bakal menjelma nanti..Stok EBM adalah satu keperluan untuk masa-masa kecemasan..

Saya lega bila Mr. N cakap dia akan uruskan.TAPI, pukul 3 dapat message kata baru je selesai..Eh, kalau pukul 10-3 dah 5 jam..Rupa-rupanya, elektrik terputus sekitar pukul 12 tengah hari dan sehingga pukul 3 petang memang peti ais tertutup rapat tidak dibuka. Mr. N cakap masa pindahkan masuk icebox tu semua susu masih keras. Saya masih risau kerana ada 3 jam lagi sebelum elektrik ada semula.

Balik rumah, saya lihat ada 2 icebox ( Banyak juga susu Amni sampai 2 bekas ni).Saya mulakan operasi mencari susu cair dalam pukul 8 malam..5jam selepas susu dimasukkan ke dalam icebox..

Alhamdulillah, EBM Amni selamat dengan jayanya dan tidak ada satu pun yang cair..

Berdasarkan pengalaman semalam, saya boleh simpulkan :
  1. EBM beku boleh bertahan dalam 3-4 jam selepas blackout jika peti sejuk tidak dibuka.
  2. Jika cara penyimpanan di dalam icebox dilakukan secara rapi dan betul, EBM boleh bertahan hampir 5-8jam. Masa saya keluarkan tu, ais pun tak cair lagi.
  3. Beringat tentang perkara-perkara diluar jangkaan seperti blackout dan pastikan persediaan kelengkapan sentiasa ada di rumah.

Saya kongsikan cara-cara kendalian EBM untuk dimasukkan ke dalam icebox..Boleh guna cara ini semasa pindahkan EBM daripada kampung ke rumah terutama untuk ibu-ibu yang berpantang di kampung. Ibu-ibu yang sentiasa outstation pun boleh lakukan perkara yang sama.

Perkakas yang perlu : Cooler box (Icebox), Ais ketul yang banyak, Garam, Tuala, Pelekat (Seal).

Letakkan EBM dalam plastik untuk memudahkan pemindahan semula EBM selepas elektrik ada. Saya memang bungkus EBM ikut minggu.

Langkah-langkah:1. Taburkan ais ketul sebagai lapisan bawah dan taburkan garam

2. Susun EBM yang siap dibungkus dalam plastik di atas lapisan ais tadi.
3.Letakkan ais ketul di atas EBM tadi menutupi ruang-ruang kosong dan taburkan garam

4. Letakkan tuala untuk menutupi ais tadi. Tujuan untuk elak ais cair.

5. Ulang perkara yang sama jika EBM banyak. Tutup ice box. Boleh seal jika perlu. Mr, N letak botol mineral besar berisi air tu sebagai pemberat

Taraaa...Ni la EBM amni yang berjaya diselamatkan...






3 comments:

larkspur said...

uhuhu... berjaya jgk diselamatkan...

My Chibi Box said...

sesak nafas tu mona bile kenangkan EBM kat umah..alhamdulillah berjaya diselamatkan..

zarida zakaria said...

Tq for the info...baru tahu EBM boleh bertahan 3-4jam dlm peti ais kalau tidak dibuka..risaukan kalau elektrik terputus..harap2 tak berlaku la..kalau terputus bekalan pundan dimaklumkan awal2..baru boleh buat preparation.

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...